Skip to content

Mobilisering mot mosjonslisensen

April 7, 2014

Image

A CALL TO ARMS

Mye er blitt skrevet om innføring av mosjonslisensen fra NFIF. Både Hverdagsmosjonisten (se f.eks. http://hverdagsmosjonist.blogspot.no/2014/03/alternativlpet-schjongs5ern-neitillisens.html) og Frode Klevstul (se f.eks. http://www.chronicles.no/2014/03/protestlopet-schjong5ern.html) har skrevet mye bra om temaet.

Image

Schjong5er’n: vis din protest mot mosjonslisens gjennom deltagelse og “#neitillisens” bak klubbnavnet  

Selv om det har vært en del støy rundt lisensen savner jeg engasjement og handling. Jeg er redd for at folk kommer til å akseptere lisensen fordi ingen tør stikke hode fram og mobilisere folk. Vi ser at det skjer også med Birkebeinerrennet. Folk aksepter avlysning av Birken på tynt grunnlag fordi de har ikke lyst til å lage støy. Hvis det er noe man ikke skal takke danskene for er det Janteloven.

Frode har gjort et flott initiativ med å invitere til protest gjennom deltagelse av et løp som ikke krever lisens (se forrige link). Dette er en fin start men jeg er redd for at deltagelsen kan bli lavt siden løpet foregår ved Hønefoss. Dermed ber jeg om hjelp fra alle til å øke profilen av motstanden mot lisensen. Kom gjerne med gode forslag på hvordan dette kan oppnåes i kommentarfeltet under.

Image

Forrige onsdag deltok jeg på Sognsvann Rundt Medsols med T-skjørte som vist over. Jeg oppfordrer alle som stiller nå på onsdag til å bruke en tusj og skrive på en gammel T-skjørte hashtag #neitillisens. Jeg har mistanker at mange fortsatt ikke vet om mosjonsskatten som blir introdusert da jeg fikk få kommentar. Mosjonlisensen har snekret seg inn gjennom bakdøren. Hvis det hadde ikke vært for Kondis ville vi aldri vist om denne. Jeg ville ikke overraske meg hvis folk tenkte at jeg protesterte mot NRK da jeg løp SRM sist. Trist men sant.

Vi står sterkere sammen og er nødt til å gjøre folk oppmerksom på det som NFIF har introdusert. Gjennom en slik mobilisering håper jeg at vi kan få økt oppmerksomhet rundt saken og kanskje bygge noe moment for å gjøre en ordentlig protest etter hvert. Jeg kommer til å løpe og konkurrer med hashtag #neitillisens i hele 2014. Blir du med?

Valget er enkel: enten kan du  bli overkjørt av en buss (NFIF) og ikke gjøre noe ellers kan du stå imot. Det er bare sammen vi kan gjøre en forskjell.

Don’t be a struts!

2 Comments leave one →
  1. April 8, 2014 02:21

    Bra oppfordring, jeg tar deg på kornet med:

    UP YOURS
    NFIF!
    #Neitillisens

    /KnutØ

  2. April 8, 2014 19:17

    Du har rett, det er litt langt til Hønefoss. Derfor veldig smart med #neitillisens-t-skjorte! Jeg skal jammen se å få gjort det samme. Så får vi bare håpe at vi blir sett og synliggjort! Alle bekker små…

Leave a Reply

