Skip to content

Obligatorisk forsikring for mosjonister: lisens eller mosjonsran?

December 20, 2013

Image

Løpelisens: Arrogant vestkant holdning her fra Per Morten Hoff fra Ready i siste utgaven av Kondis. Her er noen av utsagn fra løpslederen for Råskinnet:

“De fleste som løper, kjøper seg gjerne et par joggesko til 1500 kr uten å blunke”

Jeg eier 7-8 par med joggesko (innov8, Salomon, Icebug osv)
med et totalkostnad under 1500 kr (ja du leste riktig)

“Vi betaler til å (sic) med P-avgift på 50kr timen for å få lov til å stå på et yndet utfartssted, slik vi kan løpe en time”

Jeg vet ikke hvor Hoff løper, kanskje Aker Brygge hvis han betaler 50kr i timen for pArkering. Jeg betaler aldri nå jeg skal ut å løpe, enten det er i Vestmarka, Nordmarka eller Lillomarka

“Når tørsten svir i halsen etter løpeturen sveiper vi innom bensinstasjonen og kjøper oss en sportsdrikk eller en cola til utrolige 36 kroner”

Jeg vet ikke hvilke bensinstasjon Hoff snakker om. Kanskje det er en i Tokyo, der koster kola 36 spenn. Jeg pleier å nøye meg med hjembrakt solbær til en kostnad på ca 2-3kr når “tørsten svir”

Hoff sier at Kondis president Tim Bennett’s sammenligning av skaderisikoen i løp med sykkel og ski blir søkt, men ramser opp en situasjon hvor biler (flertall) hAr kommet inn i løypa og at han havnet oppe på et panser. Jeg har aldri sett biler i løypa i marka, hverken på Råskinnet eller andre løp

Hoff ramser også opp en episode hvor en gjerrig bekjent mistet huset sitt etter en brann uten at han hadde forsikring. Vet ikke hva dette har å gjøre med løp, men hvis tanten min hadde baller ville hun vært ønkelen min.

Hoff fortsetter med å slakte Norske helsevesen pga lange køer og spør hvor lenge er man villig til å vente for en operasjon. Selv kan jeg vente noen dager da personskade dekkes av enten forsikring på jobben, egen personforsikring uten egenandel og forsikring gjennom en skilisens med skyhøy egenandel. Hvorfor skulle jeg har forsikring nummer 4 gjennom en løpelisens med skyhøy egenandel?

Hoff sier at Råskinnet tegnet egen forsikring for alle i løpet (for minst 10 år siden da antall deltagere var få, ikke som nå med nesten 3000) men Ready gikk i underskudd. Merkelig at Fanaråken Opp klarer det til en kostnad av 3 kr per deltager.

Råskinnet er et kvalitetsløp definert av Kondis. Det betyr at Kondis medlemmer får rabatt på påmeldingsavgift. Har noen noen gang prøvd å få løst den rabatten fra Hoffs løp? Jeg har løpt Råskinnet 3-4 ganger uten at jeg har fått rabatten. Påmelding gjennom websiden spesifiserer ikke noe rabatt. Kanskje dette er noe Hoff bør tenke om. Med dyr påmeldingsavgift i 2014 for løp er det i Hoffs interesse å senke kostnaden så langt som mulig så at han ikke mister deltagere.

Hvis jeg må ut med lisens (og dermed påtvunget forsikring nummer 4) kommer jeg ikke til å delta i Råskinnet i 2014. Hoff innleder sin artikkel med å si at deltagere vil få mer for penge. Det skjer neppe

Håper at det ikke er flere i Ready som deler det samme synspunkter som Per Morten Hoff. Dette virker som en arrogant vestkant holdning han har, ellers har han diktet opp en del fakta

No comments yet

Leave a Reply

