Skip to content

Birken Tips

March 2, 2012

Birkebeiners rescuing Håkon, son of Håkon

Q. Hvordan bruker du å komme deg til Rena? Erfaringer du kan dele med en birkenfersking som meg?

A.

Jeg skal reise med Milslukern buss fra Storo kl 03.30. Det betyr at jeg må stå opp kl 02.30, noe som har fungert greit de siste 3 år. Bussen koster 500kr t/r og henter deg i Lillehammer etter du har sprukket/sikret merke.
Jeg vurderer buss som en bedre løsning enn å sove på en madrass inn i en skole sammen med 100 andre Birkebeinere i Rena/område. Jeg får i hvertfall 4 timer med god sovn pluss 1-2 timer på bussen (tar med meg ørepropp og øyeblind). Tog er også en mulighet men er kostbart.
I ryggsekken må man ha en last på 3,5 Kg. Dette er nok for en sekspack. Jeg pleier å ta med 1L med øl som en motiverende faktør etter jeg har sprukket over Midtfjellet. Dessverre måtte 1Kg med øl viker i fjor. Da hadde jeg reserv sko i ryggsekken siden jeg gikk i splitter ny sko som hadde aldri blitt brukt før.
Til frokost pleier jeg å stappe ned 3xQuaker Havre Grøt. Jeg tar med varm melk i en termos. Dette spiser jeg etter å ha hentet startnummer i Rena mellom kl 7-8. Tips: så snart man kommer til Rena, glem startnummer og løp rett til toaletten. Køen her kan være veldig laaaaaang! Hent start nummer etterpå. Man trenger å ta en shuttle buss fra Rena etter henting av startnummer til startområde hvis man ikke reise med Milslukern bussen. Beregn noe ekstra tid for dette (også litt kø, men ikke voldsom). Når jeg ankommer startområde har jeg hatt god tid tidligere pga sen start. Da har jeg testet skiene. Etterpå har jeg levert bagsajen til lastebilen som skal til Lillehammer. I fjorfjor ble brikke også kastet inn i lastebilen. Dette innså jeg kun når jeg stod på startstreken, noe som førte til panikk tilstand og kappløp til rennteltet for å sikre ny brikke. Uten noe tull med brikke, pleier jeg å gå til startpuljen 15 min før start. I fjor var jeg sent, noe som resulterte i at jeg stod og skiftet klær mens startpistolen gikk. Heldigvis er startstreken ca 200m fra hvor puljene starter, noe som betyr at man ikke mister noe tid på grunn av slike dårlig planlegging.
Håper at vi trenger ikke å smøre om underveis. Første gangen jeg gikk måtte jeg smøre om 5 ganger! Det virker som om det blir klister i bunn dekket av voks i år, noe som ofte resultere i suboptimale glid, kladder og tilbakeglatte ski underveis. Vi kan også vente oss spor som går i oppløsning hvis det blir altfor mildt og sukker snø i utforkjøringer fra Sjusjøen. Ca 7 km fra mål er det en bratt sving som er livsfarlig. Snøen har ofte blitt ploget bort av chicken shit deltagere som betyr at svingen er svart isete. Å tryne her på 50 km/t er ikke bare livsfarlig, men hvis du overlever vil krampen tar deg, hvis den har ikke tatt deg over Midtfjellet. Da blir du kavende i snøen lenge i ekstrem smerte.
Når man kommer i mål og ha slukket tørsten med last fra ryggsekken, kan jeg anbefale en kjapp dusj. Deretter er det verdt å undersøke resulttavlen i hallen før man hente diplom evt merke. Deretter er det rett til baren for påfyll med øl evt Jagermeister i merkepremien før det er tid å komme ombord bussen.
Skrubbsulten, resten av matpakken ofte spises på veien hjem.

Enjoy!

 

Birken: du får ikke noe premie for å ha gått med verdens største ryggsekk

 

Fjorårets opplevelse kan leses her: https://engelski.wordpress.com/2011/03/21/birkebeiner-mercenary/

No comments yet

Leave a Reply

